Page 84 of 87

#34 Krysset.

Posted: 07 Sep 2015 20:30
by Jens
Image

Eksosmanifolden påbegynt.

Re: Jens Hagens garasje

Posted: 08 Sep 2015 09:52
by Scuderia Toten
Når en tosk først skal spørre...... På sånn bil med snurre, er det ikkje så nøye med like lange primærrør?

Re: Jens Hagens garasje

Posted: 08 Sep 2015 20:46
by Jens
Scuderia Toten wrote:Når en tosk først skal spørre...... På sånn bil med snurre, er det ikkje så nøye med like lange primærrør?
Nei og ja.
Det er to måter å gjøre det på i følge bøkene.
Om man går for maks effekt så skall rørene være tunet likt som på en sugemotor.
Da må en ha ganske mye overlapp på ØD. For å bruke pulsene til å hjelpe med
sylinderfyllingen. Men da får man litt dårligere respons på grunn av de lange rørene.
Vil man heller ha god respons og er villig til å ofre litt toppeffekt så er det viktigere
att rørene blir så korte som mulig for å bruke pulsene til å sparke i gang turbinen.
Da må en ha litt mindre overlapp så ikke eksosen går tilbake i sylinderen.

Jeg har jo ikke prøvd dette selv men jeg har mest tro på korte rør. Så da går jeg for
det.

#34 Krysset.

Posted: 08 Sep 2015 20:50
by Jens
Image

Image

Image

Litt prøvemontering etter att det første røret er på plass på manifolden.

Re: Jens Hagens garasje

Posted: 09 Sep 2015 08:37
by Scuderia Toten
Jens wrote:
Scuderia Toten wrote:Når en tosk først skal spørre...... På sånn bil med snurre, er det ikkje så nøye med like lange primærrør?
Nei og ja.
Det er to måter å gjøre det på i følge bøkene.
Om man går for maks effekt så skall rørene være tunet likt som på en sugemotor.
Da må en ha ganske mye overlapp på ØD. For å bruke pulsene til å hjelpe med
sylinderfyllingen. Men da får man litt dårligere respons på grunn av de lange rørene.
Vil man heller ha god respons og er villig til å ofre litt toppeffekt så er det viktigere
att rørene blir så korte som mulig for å bruke pulsene til å sparke i gang turbinen.
Da må en ha litt mindre overlapp så ikke eksosen går tilbake i sylinderen.

Jeg har jo ikke prøvd dette selv men jeg har mest tro på korte rør. Så da går jeg for
det.
OK, då har en lært litt i dag også. Høyres i alle fall fornuftig ut i mi hjerne. Maks. effekt er då ikkje så nøye hos oss, då havnar ein berre i sandkassa, evt. står med sprengde pakningar og anna tull. Trur dette blir bra eg Jens! :wink:

Re: Jens Hagens garasje

Posted: 13 Sep 2015 16:19
by Jens
Image

Image

Image

To rør ferdige.

#34 Krysset.

Posted: 17 Sep 2015 20:12
by Jens
Image

Det tredje røret nesten ferdig.

#34 Krysset.

Posted: 22 Sep 2015 20:34
by Jens
Image

Image

Image

Image

Image

Eksosmanifolden ferdig.

#34 Krysset.

Posted: 03 Oct 2015 17:25
by Jens
Image

Ny brakett til wastegate aktuatoren.

Re: Jens Hagens garasje

Posted: 04 Oct 2015 18:55
by Jens
Image

Aktuator staget modifisert.



Image

Aktuatoren på plass.

Re: Jens Hagens garasje

Posted: 06 Oct 2015 06:28
by vegar
Dette blir veldig bra. Gleder meg til å bli frakjørt neste sesong :)

#34 Krysset

Posted: 18 Oct 2015 22:45
by Jens
Image

Disse to trivelige karene kom innom Grisehuset i dag for å dekorere Krysset.



Image

Image

Image

Image

Resultatet ble foreløbig slik. Det gjenstår bare noe småtteri.

Re: Jens Hagens garasje

Posted: 18 Oct 2015 23:35
by martini gasolini
Fyttikatta så tøft!

Varmer ett formannshjerte å se losjebrødre samarbeide!

Martini Gasolini

Re: Jens Hagens garasje

Posted: 19 Oct 2015 08:59
by Scuderia Toten
Det blir laga Grisetøffe ræserbilar i Grisehuset! :mrgreen:

Må få fortgang i produksjon av "FIRE inside" merke no ser eg. Rødt eller svart Jens?

Arve V

Re: Jens Hagens garasje

Posted: 20 Oct 2015 19:07
by Jens
Scuderia Toten wrote:Det blir laga Grisetøffe ræserbilar i Grisehuset! :mrgreen:

Må få fortgang i produksjon av "FIRE inside" merke no ser eg. Rødt eller svart Jens?

Arve V

Takker Arve.
Jeg har ett hvitt igjen fra sist jeg kjøpte av deg. Jeg tror jeg skall ha svart motorluke så da setter jeg det der.