Her kan alle Sportsbillosjens _medlemmer_ legge inn sine egne bilder og sine egne garasjereportasjer
Moderators: Christian, stian 1500, martini gasolini
-
Jens
-
- Posts: 1148
- Joined: 24 Jul 2006 12:57
- Location: Porsgrunn
-
Contact:
#121
Post
by Jens » 23 Jan 2008 08:22
HaggisLars wrote:Og så går vi i gang med adapter til mini-maskinist, eller hur?
Etter disse krasse ordene er jeg vel nødt til det?
Kann du kjøre motoren din med bunnpanne fra en bakhjulstrekker?
Jeg er avhengig av din hjelp til å skaffe ett svinghjulshus og kansje
en deffekt gearkasse fra en bakhjulstrekker med sånn motor.
( Marina? )
Last edited by
Jens on 07 Apr 2008 12:54, edited 1 time in total.
-
Dars
- Syltapp
- Posts: 61
- Joined: 15 Oct 2005 08:01
- Location: Porsgrunn
-
Contact:
#122
Post
by Dars » 23 Jan 2008 11:12
Det er anderledes veiv på marina og mini så man kan ikke tillpasse en marina girkasse til mini. Hvsi det var det du tenkte da
-
Jens
-
- Posts: 1148
- Joined: 24 Jul 2006 12:57
- Location: Porsgrunn
-
Contact:
#123
Post
by Jens » 23 Jan 2008 11:34
Nei jeg tenkte å slakte Marina gearkassa for å lage en adapter.
Det er egentlig boltmønsteret mot blokka som er viktig, så mann
kann bruke svinghjulshuset fra en bakhjulstrekker ( Det trenger
ikke å være Marina bare det er BL A motor og ikke Mini. )
Har BL A og BL B motorene samme boltmønster?
Jeg må nokk ta en titt på det der, for å se hvordan det ser ut.
-
vegar
- Asfaltjunkie
- Posts: 732
- Joined: 02 Dec 2007 16:47
#124
Post
by vegar » 23 Jan 2008 12:27
Er det ikke mulig å kjøre med svinghjulet på plss da?? Kan du ikke feste benken til svinghjulet?? På den måten slipper du å styre noe med andre bunnpanner
-
Jens
-
- Posts: 1148
- Joined: 24 Jul 2006 12:57
- Location: Porsgrunn
-
Contact:
#125
Post
by Jens » 23 Jan 2008 12:47
Jeg vet ærlig talt ikke hvordan det ser ut det der, så jeg får ta en kikk
på det en dag.
Kanskje det går å ta ut inngående aksel og gå forbi gearkassa med en
adapter?
-
Jens
-
- Posts: 1148
- Joined: 24 Jul 2006 12:57
- Location: Porsgrunn
-
Contact:
#126
Post
by Jens » 23 Jan 2008 13:06
Ringte og snakket med en kammerat som har greie på BL biler.
Hann sa att BL A og BL B ikke har samme boltmønster, det er
til og med forskjelli på forskjellige B motorer.
Hva jeg forsto på ham så burde det gå an å la gearkassa sitte på
motoren og gå forbi gearkassa med en adapter.
Kansje det er enklere enn jeg først trodde?
-
Sir Haggis
- Lagonda fixed again!
- Posts: 2571
- Joined: 14 Dec 2005 23:31
- Location: Kongerød
#127
Post
by Sir Haggis » 23 Jan 2008 20:03
Hva med å modifisere et reimhjul som kan byttes om med det som står i andre enden av veiva? Det er riktignok bare et kilespor der, så det er kanskje litt tassent...
Det er plutselig 11 historisk og 4-timers racing minier i hovedsak fra øst- og sørlandet (and counting), så behovet for bremsing av A-serie er tilstede
-
Jens
-
- Posts: 1148
- Joined: 24 Jul 2006 12:57
- Location: Porsgrunn
-
Contact:
#128
Post
by Jens » 23 Jan 2008 20:28
Vi får treffes og se på det der en dag for en ide-dugnad.
Har ikke du motor og gearkasse stående?
Og kanskje ett ekstra deksel for klutschen?
-
Sir Haggis
- Lagonda fixed again!
- Posts: 2571
- Joined: 14 Dec 2005 23:31
- Location: Kongerød
#129
Post
by Sir Haggis » 24 Jan 2008 00:03
Jeg har blokk, kasse, svinghjulhus og -deksel stående - kan ta en tur til... hmm... uka igjen?
En bunnpanne fra en bakhjulstrekker (eks. MG A) passer, men det er uansett ingen splines eller noe på svinghjulenden av veiva - bare en skrue som holder svinghjul og clutch på plass.
Det som kan gå er å bruke de tre gjengede hullene til avtrekksverktøyet i svinghjulet og få laget til noe man kan feste i dem. Da trenger man bare ta av wok-panna/svinghjulsdekselet som utløsermekanismen til clutchen sitter i, så kommer man til svinghjulet. På denne måten slipper man å bytte bunnpanne ved kjøring i benk også.
-
Jens
-
- Posts: 1148
- Joined: 24 Jul 2006 12:57
- Location: Porsgrunn
-
Contact:
#130
Post
by Jens » 24 Jan 2008 07:38
Si ifra når det passer for deg å se på det da.
-
Dars
- Syltapp
- Posts: 61
- Joined: 15 Oct 2005 08:01
- Location: Porsgrunn
-
Contact:
#131
Post
by Dars » 24 Jan 2008 07:41
Når jeg ser hva du klarer å få til, så løser nok dettte seg ganske enkelt.
Men som en lite tips. De gammle svinghjulene til mini hadde løst senter. Kansje det er noe du kan bruke.
Masse spennende lesing i denne posten. Er stort sett innom hver gang det er noe nytt.
-
Jens
-
- Posts: 1148
- Joined: 24 Jul 2006 12:57
- Location: Porsgrunn
-
Contact:
#132
Post
by Jens » 24 Jan 2008 07:42
-
Jens
-
- Posts: 1148
- Joined: 24 Jul 2006 12:57
- Location: Porsgrunn
-
Contact:
#133
Post
by Jens » 24 Jan 2008 11:50
Dars wrote:
Men som en lite tips. De gammle svinghjulene til mini hadde løst senter. Kansje det er noe du kan bruke.
Tusen takk for tipset Dars.
-
Sir Haggis
- Lagonda fixed again!
- Posts: 2571
- Joined: 14 Dec 2005 23:31
- Location: Kongerød
#134
Post
by Sir Haggis » 24 Jan 2008 13:02
Jeg har jo et slikt gammelt svinghjul! Lurt
-
vegar
- Asfaltjunkie
- Posts: 732
- Joined: 02 Dec 2007 16:47
#135
Post
by vegar » 24 Jan 2008 22:02
HaggisLars wrote:Hva med å modifisere et reimhjul som kan byttes om med det som står i andre enden av veiva? Det er riktignok bare et kilespor der, så det er kanskje litt tassent...
Det er plutselig 11 historisk og 4-timers racing minier i hovedsak fra øst- og sørlandet (and counting), så behovet for bremsing av A-serie er tilstede
Jeg tror du bør telle en gang til
18 biler er vel listet opp i tråden på autoclassic