Jens Hagens garasje
Moderators: Christian, stian 1500, martini gasolini
- Alfa Veloce
- Lusker
- Posts: 168
- Joined: 15 Sep 2008 22:41
- Location: Göteborg
Gelleråsen
Hei Ida.Toyotatutta wrote:Du er flink Jens Morro å se at det skjer ting, håper du rekker Karlskoga
Jo jeg gjør alt jeg kann for å få kjøre på Gelleråsen.
Reiser til Stavanger i morgen. Men jeg får prøve å bli ferdig når jeg kommer
tilbake.
Fiat X1/9 Dallara lookalike #34 "krysset"
Hjemmelagd Super 7 "Trollet"
http://hagen-racing.no
http://hamre-hagen.no
Hjemmelagd Super 7 "Trollet"
http://hagen-racing.no
http://hamre-hagen.no
Autobianci A112 Abarth
Det veier nok noen gramm mer enn jeg dreide av reimhjulet.Spit73 wrote:Hvor mye veier triggerhjulet? Det vil jo øke svinghjulvekten.
Men med en bil som er 200kg for tung så tror jeg neppe det er det
største problemet. Tror faktisk ikke att jeg vil merke det.
Fiat X1/9 Dallara lookalike #34 "krysset"
Hjemmelagd Super 7 "Trollet"
http://hagen-racing.no
http://hamre-hagen.no
Hjemmelagd Super 7 "Trollet"
http://hagen-racing.no
http://hamre-hagen.no
Re: Autobianci A112 Abarth
Jeg tenkte mer på responsen på motoren.Jens wrote:Det veier nok noen gramm mer enn jeg dreide av reimhjulet.Spit73 wrote:Hvor mye veier triggerhjulet? Det vil jo øke svinghjulvekten.
Men med en bil som er 200kg for tung så tror jeg neppe det er det
største problemet. Tror faktisk ikke att jeg vil merke det.
Har du full kontroll så kjører du for sakte.
Re: Autobianci A112 Abarth
Hvordan motorens respons er i fri, er egentlig ikke så viktig for meg.Spit73 wrote:] Jeg tenkte mer på responsen på motoren.
Men om du tenker deg bilen som en helhet så skal motoren dra rundt:
ett reimhjul ca 200g, en rotor i dynamoen (som i tillegg går med dobble
turtallet) ca 2kg, en vannpumperotor (+vann)ca 100g, Ett triggerhjul ca
100g, en veivaksel med kjedehjul ca10kg, ett registerkjede ca 150g,
ett svinghjul med clutsch ca10kg, alle aksler i gear kassa, drivaksler,
bremseskiver, nav, hjul, og den skal akselerere en bil med fører på til
sammen 730kg.
Poenget med denne øvelsen er å få motoren til å gå, noe den ikke gjør
med den sprengte fordeleren. Den lille vekten som triggerhjulet representerer
får jeg sikkert tilbake i effekt på grunn av nøyaktigere tenning. Og muligheten
til å lage en bedre tenningskurve. Dessuten så fjerner jeg fordeleren med
både roterende vekt og friksjon.
Om jeg skulle trimme denne motoren (noe jeg ikke gidder) så hadde jeg
selfølgelig lettet både svinghjul og triggerhjul.
Er du med nå?
Fiat X1/9 Dallara lookalike #34 "krysset"
Hjemmelagd Super 7 "Trollet"
http://hagen-racing.no
http://hamre-hagen.no
Hjemmelagd Super 7 "Trollet"
http://hagen-racing.no
http://hamre-hagen.no
Re: Autobianci A112 Abarth
JaJens wrote:
Er du med nå?
Har du full kontroll så kjører du for sakte.
Autobianci A112 Abarth #34
Da er #34 i gang uten fordeler. (Med Coil-pakka fra en gammel Eskrot).
Fiat X1/9 Dallara lookalike #34 "krysset"
Hjemmelagd Super 7 "Trollet"
http://hagen-racing.no
http://hamre-hagen.no
Hjemmelagd Super 7 "Trollet"
http://hagen-racing.no
http://hamre-hagen.no
Re: Autobianci A112 Abarth #34
Gratulerer Jens!Jens wrote:
Da er #34 i gang uten fordeler. (Med Coil-pakka fra en gammel Eskrot).
EDIS coilpack er nok flere hakk mer pålitelig enn en mekanisk fordeler, selv om det selvfølgelig føles feil å besudle en Italiensk kvalitetsvogn med simple deler fra Ford.
Jeg blir ikke å se på Karlskoga til helgen (kjørte race i en GTV der i går), men kommer på Rudskogen neste gang. Hentet lånebilen sist onsdag, og skal bytte en hovedbøyle før den bør skli gjennom teknisk kontroll. Det ligger an til minst 4 stk. A112 i løp 3 og 4 i Corsa Italiana
-- Gopp
Div. biler med grønne kuler
Div. Fiat
Div. biler med grønne kuler
Div. Fiat
Re: Autobianci A112 Abarth #34
Besudle og besudle, å bytte ut gammelt rask som ikke virker med tinggopp wrote:
Gratulerer Jens!
EDIS coilpack er nok flere hakk mer pålitelig enn en mekanisk fordeler, selv om det selvfølgelig føles feil å besudle en Italiensk kvalitetsvogn med simple deler fra Ford.
Jeg blir ikke å se på Karlskoga til helgen (kjørte race i en GTV der i går), men kommer på Rudskogen neste gang. Hentet lånebilen sist onsdag, og skal bytte en hovedbøyle før den bør skli gjennom teknisk kontroll. Det ligger an til minst 4 stk. A112 i løp 3 og 4 i Corsa Italiana
som virker er vel ikke å besudle. Spiller vel ingen rolle hvor ting kommer
fra hvist de virker.
Håper vi ses på rudskogen, jeg kommer om redskapen er i orden og hvist
min bror er hjemme fra sjøen. Ellers vill jeg skru Crosskart for nevøen
min Hauk den helgen.
Fiat X1/9 Dallara lookalike #34 "krysset"
Hjemmelagd Super 7 "Trollet"
http://hagen-racing.no
http://hamre-hagen.no
Hjemmelagd Super 7 "Trollet"
http://hagen-racing.no
http://hamre-hagen.no
Autobianci A112 Abarth #34
Var vist litt snar til å si ting som virker. For å gjøre det enkelt for meg
brukte jeg en gammel industrisensor mot triggerhjulet. Det funket helt fint til motoren ble skikkelig varm.
Da begynnte den å fuske. Så enten var det noe galt med akkurat denn
sensoren eller så tåler ikke de sensorene varmen fra motoren.
Skulle nok ha brukt en Ford sensor.
Men jeg fikk i alle fall kjørt trening på Gelleråsen.
Bilen går fortsatt dårlig i høyresvinger, men den er bedre enn den var før.
I venstresvinger går den ganske bra. Er nokk ganske mye
igjenn å gjøre med kjøre egenskapene på den (tror fortsatt den går dårligere
enn Transporteren).
Fra depotet på Gelleråsen.
brukte jeg en gammel industrisensor mot triggerhjulet. Det funket helt fint til motoren ble skikkelig varm.
Da begynnte den å fuske. Så enten var det noe galt med akkurat denn
sensoren eller så tåler ikke de sensorene varmen fra motoren.
Skulle nok ha brukt en Ford sensor.
Men jeg fikk i alle fall kjørt trening på Gelleråsen.
Bilen går fortsatt dårlig i høyresvinger, men den er bedre enn den var før.
I venstresvinger går den ganske bra. Er nokk ganske mye
igjenn å gjøre med kjøre egenskapene på den (tror fortsatt den går dårligere
enn Transporteren).
Fra depotet på Gelleråsen.
Fiat X1/9 Dallara lookalike #34 "krysset"
Hjemmelagd Super 7 "Trollet"
http://hagen-racing.no
http://hamre-hagen.no
Hjemmelagd Super 7 "Trollet"
http://hagen-racing.no
http://hamre-hagen.no
Autobianci A112 Abarth #34
Har begynnt å lage feste til Ford veivvinkelsensor.
Her er det noe enklere festet til industrisensoren som fusket.
Fiat X1/9 Dallara lookalike #34 "krysset"
Hjemmelagd Super 7 "Trollet"
http://hagen-racing.no
http://hamre-hagen.no
Hjemmelagd Super 7 "Trollet"
http://hagen-racing.no
http://hamre-hagen.no
Autobianci A112 Abarth #34
Fattigmanns senking av Fiat.
Fiat X1/9 Dallara lookalike #34 "krysset"
Hjemmelagd Super 7 "Trollet"
http://hagen-racing.no
http://hamre-hagen.no
Hjemmelagd Super 7 "Trollet"
http://hagen-racing.no
http://hamre-hagen.no
Autobianci A112 Abarth #34
Har kjøpt en delebil til #34. 1994 mod. Punto SX 75 Med en big block
på hele 1242 kubikk og 75hk. Svære greier.
Fiat X1/9 Dallara lookalike #34 "krysset"
Hjemmelagd Super 7 "Trollet"
http://hagen-racing.no
http://hamre-hagen.no
Hjemmelagd Super 7 "Trollet"
http://hagen-racing.no
http://hamre-hagen.no