Jens Hagens garasje

Her kan alle Sportsbillosjens _medlemmer_ legge inn sine egne bilder og sine egne garasjereportasjer

Moderators: Christian, stian 1500, martini gasolini

Message
Author
User avatar
Alfa Veloce
Lusker
Posts: 168
Joined: 15 Sep 2008 22:41
Location: Göteborg

#271 Post by Alfa Veloce » 22 Apr 2009 21:10

Du er flink Jens :D Morro å se at det skjer ting, håper du rekker Karlskoga :)

Spit73
Forumnerd
Posts: 2178
Joined: 22 Sep 2007 16:25
Location: Norge
Contact:

#272 Post by Spit73 » 22 Apr 2009 21:11

Hvor mye veier triggerhjulet? Det vil jo øke svinghjulvekten.
Har du full kontroll så kjører du for sakte.

User avatar
Jens
 
Posts: 1148
Joined: 24 Jul 2006 12:57
Location: Porsgrunn
Contact:

Gelleråsen

#273 Post by Jens » 23 Apr 2009 20:50

Toyotatutta wrote:Du er flink Jens :D Morro å se at det skjer ting, håper du rekker Karlskoga :)
Hei Ida.
Jo jeg gjør alt jeg kann for å få kjøre på Gelleråsen.
Reiser til Stavanger i morgen. Men jeg får prøve å bli ferdig når jeg kommer
tilbake.
Fiat X1/9 Dallara lookalike #34 "krysset"
Hjemmelagd Super 7 "Trollet"
http://hagen-racing.no
http://hamre-hagen.no

User avatar
Jens
 
Posts: 1148
Joined: 24 Jul 2006 12:57
Location: Porsgrunn
Contact:

Autobianci A112 Abarth

#274 Post by Jens » 23 Apr 2009 20:54

Spit73 wrote:Hvor mye veier triggerhjulet? Det vil jo øke svinghjulvekten.
Det veier nok noen gramm mer enn jeg dreide av reimhjulet.
Men med en bil som er 200kg for tung så tror jeg neppe det er det
største problemet. Tror faktisk ikke att jeg vil merke det.
Fiat X1/9 Dallara lookalike #34 "krysset"
Hjemmelagd Super 7 "Trollet"
http://hagen-racing.no
http://hamre-hagen.no

Spit73
Forumnerd
Posts: 2178
Joined: 22 Sep 2007 16:25
Location: Norge
Contact:

Re: Autobianci A112 Abarth

#275 Post by Spit73 » 23 Apr 2009 21:10

Jens wrote:
Spit73 wrote:Hvor mye veier triggerhjulet? Det vil jo øke svinghjulvekten.
Det veier nok noen gramm mer enn jeg dreide av reimhjulet.
Men med en bil som er 200kg for tung så tror jeg neppe det er det
største problemet. Tror faktisk ikke att jeg vil merke det.
Jeg tenkte mer på responsen på motoren.
Har du full kontroll så kjører du for sakte.

User avatar
Jens
 
Posts: 1148
Joined: 24 Jul 2006 12:57
Location: Porsgrunn
Contact:

Re: Autobianci A112 Abarth

#276 Post by Jens » 25 Apr 2009 20:40

Spit73 wrote:] Jeg tenkte mer på responsen på motoren.
Hvordan motorens respons er i fri, er egentlig ikke så viktig for meg.
Men om du tenker deg bilen som en helhet så skal motoren dra rundt:

ett reimhjul ca 200g, en rotor i dynamoen (som i tillegg går med dobble
turtallet) ca 2kg, en vannpumperotor (+vann)ca 100g, Ett triggerhjul ca
100g, en veivaksel med kjedehjul ca10kg, ett registerkjede ca 150g,
ett svinghjul med clutsch ca10kg, alle aksler i gear kassa, drivaksler,
bremseskiver, nav, hjul, og den skal akselerere en bil med fører på til
sammen 730kg.

Poenget med denne øvelsen er å få motoren til å gå, noe den ikke gjør
med den sprengte fordeleren. Den lille vekten som triggerhjulet representerer
får jeg sikkert tilbake i effekt på grunn av nøyaktigere tenning. Og muligheten
til å lage en bedre tenningskurve. Dessuten så fjerner jeg fordeleren med
både roterende vekt og friksjon.

Om jeg skulle trimme denne motoren (noe jeg ikke gidder) så hadde jeg
selfølgelig lettet både svinghjul og triggerhjul.

Er du med nå?
Fiat X1/9 Dallara lookalike #34 "krysset"
Hjemmelagd Super 7 "Trollet"
http://hagen-racing.no
http://hamre-hagen.no

Spit73
Forumnerd
Posts: 2178
Joined: 22 Sep 2007 16:25
Location: Norge
Contact:

Re: Autobianci A112 Abarth

#277 Post by Spit73 » 25 Apr 2009 21:48

Jens wrote:
Er du med nå?
Ja :lol:
Har du full kontroll så kjører du for sakte.

User avatar
Jens
 
Posts: 1148
Joined: 24 Jul 2006 12:57
Location: Porsgrunn
Contact:

Autobianci A112 Abarth #34

#278 Post by Jens » 26 Apr 2009 19:40

Image

Image

Da er #34 i gang uten fordeler. (Med Coil-pakka fra en gammel Eskrot).
Fiat X1/9 Dallara lookalike #34 "krysset"
Hjemmelagd Super 7 "Trollet"
http://hagen-racing.no
http://hamre-hagen.no

gopp
Asfaltjunkie
Posts: 480
Joined: 07 Dec 2008 21:21

Re: Autobianci A112 Abarth #34

#279 Post by gopp » 26 Apr 2009 22:22

Jens wrote:Image

Image

Da er #34 i gang uten fordeler. (Med Coil-pakka fra en gammel Eskrot).
Gratulerer Jens!

EDIS coilpack er nok flere hakk mer pålitelig enn en mekanisk fordeler, selv om det selvfølgelig føles feil å besudle en Italiensk kvalitetsvogn med simple deler fra Ford.

Jeg blir ikke å se på Karlskoga til helgen (kjørte race i en GTV der i går), men kommer på Rudskogen neste gang. Hentet lånebilen sist onsdag, og skal bytte en hovedbøyle før den bør skli gjennom teknisk kontroll. Det ligger an til minst 4 stk. A112 i løp 3 og 4 i Corsa Italiana :)
-- Gopp

Div. biler med grønne kuler
Div. Fiat

User avatar
Jens
 
Posts: 1148
Joined: 24 Jul 2006 12:57
Location: Porsgrunn
Contact:

Re: Autobianci A112 Abarth #34

#280 Post by Jens » 27 Apr 2009 20:13

gopp wrote:
Gratulerer Jens!

EDIS coilpack er nok flere hakk mer pålitelig enn en mekanisk fordeler, selv om det selvfølgelig føles feil å besudle en Italiensk kvalitetsvogn med simple deler fra Ford.

Jeg blir ikke å se på Karlskoga til helgen (kjørte race i en GTV der i går), men kommer på Rudskogen neste gang. Hentet lånebilen sist onsdag, og skal bytte en hovedbøyle før den bør skli gjennom teknisk kontroll. Det ligger an til minst 4 stk. A112 i løp 3 og 4 i Corsa Italiana :)
Besudle og besudle, å bytte ut gammelt rask som ikke virker med ting
som virker er vel ikke å besudle. Spiller vel ingen rolle hvor ting kommer
fra hvist de virker.

Håper vi ses på rudskogen, jeg kommer om redskapen er i orden og hvist
min bror er hjemme fra sjøen. Ellers vill jeg skru Crosskart for nevøen
min Hauk den helgen.
Fiat X1/9 Dallara lookalike #34 "krysset"
Hjemmelagd Super 7 "Trollet"
http://hagen-racing.no
http://hamre-hagen.no

User avatar
Jens
 
Posts: 1148
Joined: 24 Jul 2006 12:57
Location: Porsgrunn
Contact:

Autobianci A112 Abarth #34

#281 Post by Jens » 02 May 2009 20:12

Var vist litt snar til å si ting som virker. For å gjøre det enkelt for meg
brukte jeg en gammel industrisensor mot triggerhjulet. Det funket helt fint til motoren ble skikkelig varm.
Da begynnte den å fuske. Så enten var det noe galt med akkurat denn
sensoren eller så tåler ikke de sensorene varmen fra motoren.

Skulle nok ha brukt en Ford sensor.

Men jeg fikk i alle fall kjørt trening på Gelleråsen.
Bilen går fortsatt dårlig i høyresvinger, men den er bedre enn den var før.
I venstresvinger går den ganske bra. Er nokk ganske mye
igjenn å gjøre med kjøre egenskapene på den (tror fortsatt den går dårligere
enn Transporteren).

Image

Image

Fra depotet på Gelleråsen.
Fiat X1/9 Dallara lookalike #34 "krysset"
Hjemmelagd Super 7 "Trollet"
http://hagen-racing.no
http://hamre-hagen.no

User avatar
Jens
 
Posts: 1148
Joined: 24 Jul 2006 12:57
Location: Porsgrunn
Contact:

Autobianci A112 Abarth #34

#282 Post by Jens » 04 May 2009 19:47

Image

Har begynnt å lage feste til Ford veivvinkelsensor.


Image

Her er det noe enklere festet til industrisensoren som fusket.
Fiat X1/9 Dallara lookalike #34 "krysset"
Hjemmelagd Super 7 "Trollet"
http://hagen-racing.no
http://hamre-hagen.no

User avatar
Jens
 
Posts: 1148
Joined: 24 Jul 2006 12:57
Location: Porsgrunn
Contact:

Autobianci A112 Abarth #34

#283 Post by Jens » 14 May 2009 16:19

Image

Image

Fattigmanns senking av Fiat.
Fiat X1/9 Dallara lookalike #34 "krysset"
Hjemmelagd Super 7 "Trollet"
http://hagen-racing.no
http://hamre-hagen.no

User avatar
Jens
 
Posts: 1148
Joined: 24 Jul 2006 12:57
Location: Porsgrunn
Contact:

Autobianci A112 Abarth #34

#284 Post by Jens » 17 May 2009 17:43

Image

Image

Har kjøpt en delebil til #34. 1994 mod. Punto SX 75 Med en big block
på hele 1242 kubikk og 75hk. Svære greier.
Fiat X1/9 Dallara lookalike #34 "krysset"
Hjemmelagd Super 7 "Trollet"
http://hagen-racing.no
http://hamre-hagen.no

gopp
Asfaltjunkie
Posts: 480
Joined: 07 Dec 2008 21:21

#285 Post by gopp » 18 May 2009 09:36

Big block-konvertering er det eneste riktige Jens. Folk betaler deg "det hvite ut av øyet" for støtstang-klumpen du har i bilen i dag, så da har du sikkert vekslepenger igjen til en KMS-boks.

Stå på, og hold oss oppdatert ang. motorfester :)
-- Gopp

Div. biler med grønne kuler
Div. Fiat

Post Reply