Jens Hagens garasje

Her kan alle Sportsbillosjens _medlemmer_ legge inn sine egne bilder og sine egne garasjereportasjer

Moderators: Christian, stian 1500, martini gasolini

Post Reply
Message
Author
User avatar
Jens
 
Posts: 1148
Joined: 24 Jul 2006 12:57
Location: Porsgrunn
Contact:

Bremsebenk

#106 Post by Jens » 25 Dec 2007 21:31

Image
Image

Flensen påsveist og ferdig dreid, nå gjenstår bare å borre hull for skruene.
Det får vente litt.


Image
Image

Har begynt å lage til en flens på en gammel inngående aksel fra en Fordgearkasse.
Den skall bli adapter for å kjøre fordmotorer.
Last edited by Jens on 13 Jan 2008 19:01, edited 1 time in total.
Fiat X1/9 Dallara lookalike #34 "krysset"
Hjemmelagd Super 7 "Trollet"
http://hagen-racing.no
http://hamre-hagen.no

User avatar
Jens
 
Posts: 1148
Joined: 24 Jul 2006 12:57
Location: Porsgrunn
Contact:

Bremsebenk

#107 Post by Jens » 27 Dec 2007 08:47

Image
Image

Har fått tak i en gammel eksosvifte, håper att det går å renovere denne.
Så slipper jeg å kjøpe en ny for flere tusen.
Fiat X1/9 Dallara lookalike #34 "krysset"
Hjemmelagd Super 7 "Trollet"
http://hagen-racing.no
http://hamre-hagen.no

User avatar
Jens
 
Posts: 1148
Joined: 24 Jul 2006 12:57
Location: Porsgrunn
Contact:

Bremsebenk

#108 Post by Jens » 30 Dec 2007 18:29

Image

Viftehus glassblåst og primet.



Image

Håller på å experimentere litt med vekter på koltsaga, hydraulikken virker
ikke og jeg vill gjerne slippe å bruke kjølevæske. Det tar en og en halv time
å sage av en asel på 125mm. Men det er det vært for å slippe den grisete
kjølevæsken som blir full av bakterier etter ett par uker.
(Kjølevæsken blir også brukt som hydraulikkvæske)
Fiat X1/9 Dallara lookalike #34 "krysset"
Hjemmelagd Super 7 "Trollet"
http://hagen-racing.no
http://hamre-hagen.no

User avatar
Jens
 
Posts: 1148
Joined: 24 Jul 2006 12:57
Location: Porsgrunn
Contact:

Bremsebenk

#109 Post by Jens » 01 Jan 2008 18:19

Image

Image

Malt ferdig viftehuset. Jeg fant en enfasmotor i kjelleren som jeg tror jeg
kann bruke i steden for den trefasmotoren som satt på viften. Nå må jeg
bare få fikset impelleren (det var noen sprikker i noen av vingene og
det manglet noen småbiter av noen av dem) og balangsert den.
Fiat X1/9 Dallara lookalike #34 "krysset"
Hjemmelagd Super 7 "Trollet"
http://hagen-racing.no
http://hamre-hagen.no

User avatar
Jens
 
Posts: 1148
Joined: 24 Jul 2006 12:57
Location: Porsgrunn
Contact:

Trollet

#110 Post by Jens » 08 Jan 2008 08:12

Image

Image


Fikk kjøpt en gammel kompressor i går.
Denne skall være en Eaton M62. Og i så fall er den nesten 40% større
enn denn M45 kompressoren som jeg har på Trollet.
Den trenger en overhaling og litt ombygging, men jeg fikk den billig
så det er ok.
Last edited by Jens on 11 Jan 2008 08:15, edited 1 time in total.
Fiat X1/9 Dallara lookalike #34 "krysset"
Hjemmelagd Super 7 "Trollet"
http://hagen-racing.no
http://hamre-hagen.no

User avatar
Jens
 
Posts: 1148
Joined: 24 Jul 2006 12:57
Location: Porsgrunn
Contact:

Bypass

#111 Post by Jens » 09 Jan 2008 08:10

Image

Kjøpte en Wastegate ventil også som jeg enkelt kann bygge om til
bypass ventil til kompressoren. ( Vill ha bort Pssssssssss lyden når
jeg slipper gassen.)
Fiat X1/9 Dallara lookalike #34 "krysset"
Hjemmelagd Super 7 "Trollet"
http://hagen-racing.no
http://hamre-hagen.no

User avatar
Jens
 
Posts: 1148
Joined: 24 Jul 2006 12:57
Location: Porsgrunn
Contact:

Kompressor

#112 Post by Jens » 09 Jan 2008 08:18

Image

Har åpnet Kompressoren for å se hvordan det ligger an.
De to nålelagerene i bakkant av rotorene er dårlige og må skiftes.
Støttelageret for reimskiva har røket og snurret på tappen i frontdekselet.
Må gjøre noe med den tappen, men lagerene er bare å skifte.
Fiat X1/9 Dallara lookalike #34 "krysset"
Hjemmelagd Super 7 "Trollet"
http://hagen-racing.no
http://hamre-hagen.no

User avatar
Sir Haggis
Lagonda fixed again!
Posts: 2571
Joined: 14 Dec 2005 23:31
Location: Kongerød

#113 Post by Sir Haggis » 09 Jan 2008 16:38

Hvor mye juling har tappen fått? Kanskje Everit i Skien kan legge nikkel på den slitte tappen også kan du dreie ned til riktig nivå.

User avatar
Jens
 
Posts: 1148
Joined: 24 Jul 2006 12:57
Location: Porsgrunn
Contact:

Kompressor

#114 Post by Jens » 10 Jan 2008 08:22

Image

Tusen takk for forslaget Lars.
Tappen er av aluminium så de måtte i så fall ha sprøytet på aluminium.
Men jeg har flere billigere alternativ. Jeg tror jeg kommer til å frese bort
tappen helt, og dreie en ny i stål med en flens på som jeg kann skru fast
mot flensen som du ser på bildet. Den flensen var for å feste spolen til
den elektromagnetiske klutschen. Jeg skall ikke ha noen klutsch der.

Jeg skall bare legge kompressoren på hylla foreløbig for jeg vill konsentrere
meg om å få ferdig bremsebenken.

Så det er mulig jeg ombestemmer meg før jeg kommer så langt. :roll:
Fiat X1/9 Dallara lookalike #34 "krysset"
Hjemmelagd Super 7 "Trollet"
http://hagen-racing.no
http://hamre-hagen.no

User avatar
Jens
 
Posts: 1148
Joined: 24 Jul 2006 12:57
Location: Porsgrunn
Contact:

Bremsebenk

#115 Post by Jens » 12 Jan 2008 19:21

Image

Image

Image

Bestemte meg for å la impelleren til eksosviften være som den er.
Får heller ta meg av den om det blir problemer med denn.
Den virker helt greit nå.

Så da kann jeg fortsette med andre deler til bremsebenken.
Fiat X1/9 Dallara lookalike #34 "krysset"
Hjemmelagd Super 7 "Trollet"
http://hagen-racing.no
http://hamre-hagen.no

User avatar
Jens
 
Posts: 1148
Joined: 24 Jul 2006 12:57
Location: Porsgrunn
Contact:

Bremsebenk

#116 Post by Jens » 14 Jan 2008 08:28

Image
Image

Litt trangt i borremaskinen her men det går.


Image
Image
Image

Akslene til Ford motorer og kjededrift ferdig med flenser.
Mangler bare kilespor i den til kjededrift, må finne ut om jeg
skall lage ett eller to kilespor og hvor de skall sitte først.
Fiat X1/9 Dallara lookalike #34 "krysset"
Hjemmelagd Super 7 "Trollet"
http://hagen-racing.no
http://hamre-hagen.no

User avatar
Jens
 
Posts: 1148
Joined: 24 Jul 2006 12:57
Location: Porsgrunn
Contact:

Bremsebenk

#117 Post by Jens » 17 Jan 2008 09:02

Image

Svinghjulshuset som jeg fikk gratis av Spitfire.
Og så har jeg kappet en Fordgearkasse for å bruke frontveggen som
lagerholder. Disse skall brukes sammen med den ingående akselen
som jeg modifiserte.
Fiat X1/9 Dallara lookalike #34 "krysset"
Hjemmelagd Super 7 "Trollet"
http://hagen-racing.no
http://hamre-hagen.no

User avatar
Jens
 
Posts: 1148
Joined: 24 Jul 2006 12:57
Location: Porsgrunn
Contact:

Bremsebenk

#118 Post by Jens » 21 Jan 2008 08:35

Image

Lagerholder/adapter til Ford motorer nesten klar. Har bestilt nytt lager.
Oljekanalen i gearkasseveggen er plugget og det er montert en
fettnippel så når jeg får lageret er det bare å montere sammen
og presse inn fett.
Fiat X1/9 Dallara lookalike #34 "krysset"
Hjemmelagd Super 7 "Trollet"
http://hagen-racing.no
http://hamre-hagen.no

User avatar
Jens
 
Posts: 1148
Joined: 24 Jul 2006 12:57
Location: Porsgrunn
Contact:

Bremsebenk

#119 Post by Jens » 22 Jan 2008 08:37

Image
Image

Lett modifisert Volvo Penta svinghjulshus. For å kjøre Volvomotorer.
Akselen har fått nytt lager som er ferdig smurt og med tettning på
begge sider.
Fiat X1/9 Dallara lookalike #34 "krysset"
Hjemmelagd Super 7 "Trollet"
http://hagen-racing.no
http://hamre-hagen.no

User avatar
Sir Haggis
Lagonda fixed again!
Posts: 2571
Joined: 14 Dec 2005 23:31
Location: Kongerød

#120 Post by Sir Haggis » 22 Jan 2008 17:55

Og så går vi i gang med adapter til mini-maskinist, eller hur? :)

Post Reply